11 січня, 2017

Пріоритетні напрямки формування здоров'язбережувального середовища в школі

Віннікова Т.М.
заступник директора з виховної роботи ЗШ №10

Школа – життєвий простір дитини, в якому вона перебуває близько 70% свого часу. Та безпосередньо зі школою пов'язаний цілий ряд проблем, від яких залежить здоров’я учнів: проблема гіподинамії, причиною якої є те, що шкільний режим суттєво обмежує природну рухливість дітей; проблема нервових порушень, спровокованих авторитарним стилем педагогічного управління та стресами, які переживають діти у зв’язку з оцінюванням їхніх знань; проблема респіраторних та інфекційних хвороб, обумовлена неможливістю повноцінно забезпечити їх якісну профілактику.
Саме тому у загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №10 м.Світловодська вчителі прагнуть створити здоров’язберігаюче середовище. Колектив школи  працює над проблемою «Формування ключових компетентностей учнів через впровадження в навчально-виховний процес освітніх і здоров’язберігаючих технологій». Метою  школи є цілісний розвиток особистості учнів, досягнення ними високого рівня освіченості й культури у збереженні та зміцненні здоров’я; виховання дитини в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих як найвищої індивідуальної та суспільної цінності.
В школі створена Координаційна рада «Школи здоров’я», збагачені новими функціями психологічна та медична служби школи, сформовані творчі групи класних керівників та вчителів-предметників, активізована діяльність комісії «Здоров’я» Шкільної мерії. В школі запроваджений паспорт здоров’я кожного класу, який змальовує цілісну картину стану здоров’я учнів та профілактичної роботи з ними.
У школі реалізується  загальношкільний проект «Школа здоров’я», який має розділи : 
І розділ « Вчимося бути здоровим»
ІІ розділ «Моніторинг здоров’я»
ІІІ розділ «Здоровий спосіб життя»
ІV розділ «Попередження нещасних випадків і травматизму»
V розділ «Масові заходи»
VІ розділ «Від здорового вчителя до здорової дитини»
VІІ розділ «Наочна агітація. Періодичні видання. Реклама»
VІІІ розділ «Створення матеріальної бази школи»
Потреби учнів, зміст і об’єм необхідної інформації залежить від віку дітей, їхньої обізнаності та визначаються за результатами моніторингів. Моніторинги проводяться в системі впродовж кількох років, зокрема вивчаються питання дотримання учнями режиму дня, рівень рухової активності, стан харчування, схильність до шкідливих звичок, зайнятість у гуртках, проблеми у спілкуванні та інше. Виходячи із отриманих результатів, планується система заходів.
Меті формування здоров’язберігаючих компетентностей підпорядкована структура навчально-виховного процесу в школі. 
Кожен третій понеділок місяця в школі проходить година здоров'я, на якій учні отримують корисні знання про здоров'я і навички ведення здорового способу життя.
Кожен робочий тиждень починається із зустрічі класних керівників з класами, які мають назву «15 хвилин здоров'я». Спочатку метою проведення було надання інформації з різних питань здоров'я людини. Але поступово їхнє призначення дещо змінилось. Тепер це час відвертої розмови вчителя з класом про проблеми, які виникли, час корисних порад одне одному, це дорогоцінні хвилини, коли вчитель має можливість відчути настрій всього класу і кожного учня, а відчувши, підбадьорити жартом, добрим словом, посмішкою. Так вчитель-майстер підносить своїх вихованців на хвилю емоційно-позитивного спілкування, а це запорука успіху у навчанні. У початковій школі практикується проведення «Ранкових зустрічей», під час яких учні вчаться спілкуванню, налаштовуються на навчальний день,проводиться комплекс дихальних вправ, пальчикова гімнастика, динамічні паузи, вправи з соляними мішечками, казкотерапія та кольоротерапія.
Нестача рухової активності компенсується проведенням ранкової зарядки, фізкультхвилинок на уроці, спортивних свят, занять з коригуючої гімнастики та загальної фізичної підготовки, гурткових занять з хореографії, днів, тижнів і місячників здоров’я. Улюбленою справою для учнів школи є участь у хореографічних масових заходах (флешмобах, Майдансі).
У здоров’язбережувальну діяльність активно включаються вчителі, учні та батьки. В школі розроблений проект «Ці загадкові Е-добавки», збірники дидактичних матеріалів оздоровчого спрямування, комплекси фізкультхвилинок для кожного уроку.
Педагоги своїм власним прикладом намагаються викликати у учнів бажання вести здоровий спосіб життя. Серед них є ті, хто серйозно займається спортом, прихильники «моржування» та раціонального харчування, знавці цілющих сил природи. Жвавий обмін корисною інформацією, набуття життєвого досвіду проходить під час чисельних заходів: диспутів, конкурсів, усних журналів, ток-шоу. Традиції відомої в області учительської агітбригади гідно продовжують учні. Агітбригада «Свіжий вітер» своїми яскравими виступами активно доводить переваги здорового способу життя.
Вчителі школи знаходяться у постійному пошуку нових ефективних форм роботи. Товариство «Дивосвіт», курси  превентивного виховання «ХОУП», «Захисти себе від ВІЛ», курс «Абетка харчування», проекти, факультативи, що покликані формувати здоров’язберігаючі компетентності входять до творчого об’єднання «Гармонія». Метою цього об’єднання є комплексний підхід до формування всіх складових здоров’я: психічного, фізичного, духовного та соціального.
Важливу роль у формуванні стійкої орієнтації на здоровий спосіб життя відіграє яскрава змістовна шкільна наочність, періодичні видання. Діяльністю у цьому напрямку керує Рада лідерів шкільного Прес-Центру.
У школі діють змінні стенди: «Доброго здоров’я», «Зверни увагу», «Здоров’ятко». Учні долучаються до участі у виставках, конкурсах, фестивалях, таких як: «Наркотикам – Ні», «Молодь за здоровий спосіб життя», «Здоров’я виглядає так», «Здорове майбутнє Кіровоградщини».
Учні користуються  шкільним щоденником, розробленим творчою групою учителів. Окрім традиційних для щоденника компонентів, у ньому розміщені пам’ятки, звернення до батьків щодо правил культури поведінки, настанови щодо безконфліктного спілкування, схема безпечного шляху до школи, паспорт здоров'я.
В школі розповсюджується газета «Вітамінчик». Цей інформаційний Листок здоров’я випускають учні. Він містить їхні роздуми, результати опитувань та анкет, новини шкільного життя. За консультацією та фаховим коментарем учні звертаються до вчителів, батьків, медика, психолога. Спільними зусиллями створюється цікава і популярна в школі газета, яка навчила не одного учня, як подолати хвороби та згубні звички, як бути здоровою, а отже щасливою людиною.
Успіхи учнів у набутті здоров’язберігаючих компетентностей не залишаються поза увагою. В школі використовуються різні форми морального заохочення. Це включення до рейтингу «Гаряча десятка», нагородження  подарунками на батьківських зборах, розміщення імен кращих учнів у класному куточку, вручення на щорічній лінійці «Гордість школи» грамот, подяк або особливої відзнаки школи «Знак пошани» І,ІІ,ІІІ ступеня. 
Досвід роботи школи вивчений методичним кабінетом Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та популяризується у загальноосвітніх навчальних закладах міста. На базі ЗШ І-ІІІ ступенів № 10 проведені семінари на теми:
  • «Статеве виховання учнівської молоді»;
  • «Шляхи формування здорового способу життя»;
  • «Формування здоров’язберігаючих компетентностей учнів».  
Робота над проблемою продовжується, та вже і на сьогодні є конкретні результати:
  • активно ведеться пропагування здорового способу життя через періодичне видання «Вітамінчик», сайт школи, місцеву пресу;
  • щорічно зменшується кількість учнів, що мають шкідливі звички;
  • учні роблять ранкову зарядку, дотримуються режиму дня, 24% учнів відвідують спортивні секції поза школою і 10% - в школі;
  • учні розуміють правила зміцнення здоров’я та прагнуть дотримуватись їх;
  • моніторинг здоров’я учнів свідчить про зменшення хронічних захворювань;
  • учні і вчителі є активними учасниками конкурсів, фестивалів:
  • обласний конкурс на кращі методичні матеріали щодо здорового способу  життя «Здорове майбутнє Кіровоградщини» (подяка управління освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації вчителю Пудич В.В., 2012 рік);
  • Всеукраїнський фестиваль-конкурс «Молодь обирає здоров’я» (міський етап – І місце; обласний етап – І місце у конкурсах «Літературно-музично-спортивна міні-композиція» та «Плакат», 2011 р.).
  • вчителями школи розроблена система уроків та виховних заходів з використанням здоров’язберігаючих технологій та упорядкований матеріал для збірки з досвіду роботи школи як Школи сприяння здоров’ю. 
Проблема школи є актуальною. В її реалізації зацікавлені учні, вчителі, батьки та громадські організації. Тому педагогами школи налагоджена тісна співпраця з бібліотеками міста, позашкільними закладами, лікарнею, пресою та телебаченням.

Немає коментарів:

Дописати коментар